"https://www.youtube.com/embed/r2S1I_ien6A"

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen

Jag skall försöka beskriva mina osannolika men ändock ganska så sanna påståenden så bra jag kan, så det kommer säkert att bli mycket exeptionellt och kontroversiellt

Bloggarkiv

Translate

Bloggintresserade

Leta i den här bloggen

Naturbilder

Naturbilder
Moder natur, Klicka på bilden för mera bilder

fredag 3 december 2010

Snöstopp i Tappernöje

Nära jul.
Jag skulle köra en tur till Tyskland före jul med ett lass frost av något slag. Vi kom till Köpenhamn tidigt på morgonen från Bornholm med färjan. Det snöade lite lätt. Och jag skulle först köra iland några trailers för att sedan fortsätta med mitt lass söderut. Det hade också snöat kraftigt under natten och samtidigt blåst. Men det var inte så mycket snö i Köpenhamn. Men det började snöa kraftigt mer och mer. Jag fick höra på radion att det var kaos lite syd på själland, med många insnöade bilar som satt fast i snödrivorna.

Men jag startade och körde söderut mot Köge och riktning Rödbyhamn. Det blev mera och mera snö på vägen. Det var ju ingen motorväg på den tiden. Nu låg det väl ca 40 cm på vägen. Men med min stora tunga bil, så gick det ju ganska bra ännu. Fast det gick långsamt. Jag närmade mig nu Tappernöje lite sakta och försiktigt i snömodden. Flera bilar körde bakom mig. Både lastbilar och personbilar.

Vid Tappernöje stod det en polis som sa att vi inte fick fortsätta längre, för längre ner hade bilar satt sig fast i snödrivorna. Och de skulle räddas först. Jaha jag tänkte jag. Där stod jag mitt i krysset nästan helt stilla utanför krogen som ligger där. Så det var bara att gå in på krogen och ringa hem till Åkaren Studsgård på Bornholm och säga att Jag fick inte fortsätta längre för polisen. Vad skall jag göra? Du får vänta så länge sa chefen och ringa lite senare. Nu stod det flera bilar i kö. De var några holländska chaufförer samt några andra och några personbilar. Snön bara vräkte ner. Och nästan alla hade gått in på krogen för att värma sig, äta eller ta en pils. Och vi informerades med varandra. Vi hörde vad som blev sagt på radion.

Sen gick jag ut till min bil och la mig till vila i kojen ett tag. Jag var ute och konfererade igen med polisen. Han hade fått nya instruktioner och meddelande från polisledningen och väg verket Danmark. Och han sa att det var snö upp till telefonstolparna ner mot Vordingborg. Det blir ingen trafik på några dagar sa han. Nej, jag får nog gå och ringa hem igen. Och jag sa som polisen sa till chefen min. Ingen körning sydvart på flera dagar. Jasså. Ja jag har hört på radion här på Bornholm att det är mycket besvärligt på Själland. Besvärligt sa jag? Det är totalstopp. Mm. Kan du vända där du är och köra tillbaka till Köpenhamn fråga åkaren. Jag skall pröva sa jag. För det är inte så mycket snö mot Köpenhamn. Och om du nu kommer fram till KBH så sätter du kylbilen till ström hos Thermo King. OK sa jag.

Så Jag vände hela mina 18 meter i krysset och styrde upp mot Köpenhamn igen. Och där ställde jag kylbilen till ström hos Thermo King. Och lyckades sen ta mig ner till färjan som gick hem till Bornholm på kvällen. Så det blev en underbar fin julhelg hemma hos fru och barn den julen.
Efter jul så tog jag till Köpenhamn igen för att återuppta min resa sydpå. Jag var först ute och köpte snökedjor för säkerhets skull. Sedan bar det iväg syd på. Men det gick fortfarande inte att komma fram via Tappernöje, utan vi fick köra i kolonn över Nästved samt den lilla vägen ner mot Vordingborg genom 4-5 meter höga drivor.

Jag hade smalfilmskamera med mig och filmade de höga snövallarna. Och det gick enormt sakta och långsamt fram. Och till slut så nådde jag Gedser. För över till Rödbyhamn var det avstängt också.
Till slut så kom vi på färjan vid Gedser som skulle ta oss till Travemünde i Tyskland. Det första jag observerade var de holländare som också hade strandat i Tappernöje. De hade inte kommit längre. Jag tala om att jag hade varit hemma på Bornholm och firat jul med frun och barn. Hur kunde du det? Jag vände ju i krysset i Tappernöje och körde tillbaka till KBH sa jag.
Så mycket snö har jag aldrig sett i hela mitt liv.
När vi körde genom de upplogade drivorna ner mot Gedser så var snön lika hög ibland högre än taket på långtradarn. Det var flera gårdar på landet Själland som var insnöade nästan fjorton dagar. 
Thore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar