När man hade kört runt i Köpenhamn en dag med olika trailer, lastat på och lastat av samt sedan kört syd på till Denekamp i Holland. Somnat där trött och svettig. Kört vidare sedan dagen efter mot Paris. Så hägrade det stora duschrummet på motorvägstankstället vid Roye strax norr om Paris, där det var både restaurang och jättefint stort duschrum.
Duschrummet var det största jag sett. Man betalade 10 franc, och så fick man ett badlakan samt tvål när man gick in för att duscha. Efteråt kunde man gå in i restaurangen och äta fint samt må gott.
Duschrummet var stort som ett sovrum. I själva duschen kunde man stå flera personer om man så ville. Och det fanns bidé samt också toalett där inne. Det var bänkar man kunde lägga sina kläder på. Ja det var faktiskt njutbart att komma dit.
Men det fanns en tid tillbaka långt ute i Bretagne som jag stod i ett så kallat duschrum. Det var så kallt så man frös ordentligt för det kom heller inget varmvatten. Varmvattensledningarna var inte isolerade heller. Ja det kunde vara bara några grader över noll på vintern inne i den duschen. Så man var inte där så länge. För som sagt var vattnet från varmvattenkranen var säkert bara några grader varmt. Jag tror att det var där jag slog snabbrekordet för duschning.
Oftast försökte man duscha på de slakterier och fabriker man lossade och lastade på. Annars fanns det också bra tankställen. I Tyskland var det allmänt bra så där. Där var det särskilda rum för långtradarchaufförer. Men ibland fick man ligga naken i kojen med en våt liten handduk och tvätta sig med. För man var ju tvungen att hålla sig ren. Allra helst när man sitter så mycket. Man kände ju till de bra ställena. Så det blev att man körde till de bästa matställena och bästa duschställena för att hålla paus vid dessa ställen. Och man fick också tips om bra ställen från sina kollegor ute på vägarna.
Vi hade ju com-radio på den tiden, som vi pratade med varandra. Och polisen fick ju heta problemer.
Så när vi mötte en kollega som kom körande i andra riktningen, kunde vi snacka i ca 4-5 minuter innan mottagningen försvann i com-radion. Och vi frågade då om det var problemer syd på. Och då kunde min chaufförskollega upplysa att det var en BAG-kontroll ca 100 km syd på. De var ju bra att veta. Men det tar ju ca en timme innan jag är där. Så det blev att fråga nästa chaffis man mötte.
Och då kunde kontrollen vara borta. Annars fick man antingen ta en liten paus om man var lite skyldig eller köra Bondesstrasse förbi det svåra aktuella stället. Så de klara man av ganska så bra.
Thore
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar