"https://www.youtube.com/embed/r2S1I_ien6A"

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen

Jag skall försöka beskriva mina osannolika men ändock ganska så sanna påståenden så bra jag kan, så det kommer säkert att bli mycket exeptionellt och kontroversiellt

Bloggarkiv

Translate

Bloggintresserade

Leta i den här bloggen

Naturbilder

Naturbilder
Moder natur, Klicka på bilden för mera bilder

fredag 3 december 2010

Gummivägen i Novara

Gummivägen i Novara

 
Den här gången hade jag ett lass med skinkor till Italien som skulle förtullas i Novara.
När man skall köra sydvart på detta sätt hela tiden måste man tänka på att normalt sova på natten. Annars orkar man inte med till sist. Människan tål ganska mycket egentligen men sömn måste man ha. Och vi är olika människor som behöver olika mycket med sömn. Men de bryr sig inte regelverket om, angående viloperiodsbestämmelserna. En chaufför som behöver mer än 8 timmar måste köra ändå. Och jag som behöver bara 6 timmar måste stå där och trampa utan att komma någon vart.

Så det blev ju för mig att fuska. Bara för jag ville behålla livet. Jag hade sett så många olyckor där sovande chaufförer kört av vägen och krossats till döds. Nej de ville inte jag. Jag sket fullständigt i dessa tokiga bestämmelser. Jag körde när jag var vaken. När jag blev trött fram på kvällen så var det kojen som väntade oavsett om jag hade körtid kvar. När jag lastade på ett ställe kunde jag oftast sova i kojen medan annan personal lastade min bil. Det kunde ibland ta 5-6 timmar. Och efter en sådan slummer kunde man ju köra igen ganska långt. Det var ju totalt meningslöst att stå kvar där i vaket tillstånd ytterligare 2 timmar för att få den paus som var önskvärt av bordknådarna på regelverkstaden. Körde jag så kunde jag ju nå fram till det stället jag skulle lasta. Och sedan hade jag ju en hel natt att sova på. Men det går ju inte att få in i huvudet på pauskontrollanterna.

Den här gången hade jag kommit fram sent på kvällen till Novaras tullstation för att förtulla dagen efter. Så jag parkerade på en liten undanskymd smal gata, några hundra meter från tullområdet. Jag var ganska trött så det blev kojen direkt. Men mitt i natten så skulle jag upp och pinka. Gatan som jag stod på hade en hög mur på högra sidan. Och jag stod ganska så nära den. Ja det var inte mycket plats till andra sidan heller. I alla fall så klev jag ur bilen och stod och pinkade mellan muren och lastbilshytten. Men det konstiga var att gatan jag stod på gungade på något konstigt sätt liksom. Det var mjukt som om vägen var av gummi. Det var ju svart och mörkt ute. Inga gatlyktor fanns det här inte. Så jag såg inte mycket alls. Och trött var jag ännu. Så jag hoppa in i kojen igen efter uträttat behov.

På morgonen när jag vakna så kunde man höra trafiken hade börjat brusa på gatorna intill. Den gatan jag stod på var det ingen trafik alls. Så jag tog på mig kläderna samt bäddade till i kojen. Och jag undrade om de hade någon dusch inne på tullområdet. Så drog jag undan gardinerna från frontrutan och såg ut mot den gamla staden. Då titta jag ner mot gatan och undrade var det var som var så mjukt i natt. Hela gatan var full av gamla kådisar. Jag har aldrig sett så mycket knullgummi i hela mitt liv, och jag skratta för mig själv. Här har jag stått på den stora ”stritan” där det händer konstiga saker på natten. Och jag hade faktiskt inte hört något av detta alls.
Så blev det till att hastigt starta upp kameleonten igen så jag kom in i kön på tullområdet för det var öppet nu. Det hade redan kommit in flera långtradare på platsen. Jag hade ju sovit gott, så jag var väl lite sen på den. Men jag trava in till speditörerna som höll till inne i byggningen och avlämnade mina dokument. Hur lång tid fråga jag kort. Vet inte, fick jag till svar.

Små toaletter i Novara
Dusch sa jag. Och speditören pekade ut mot ett nybyggt litet hus på gården. Bra sa jag. Så jag gick till bilen och hämtade handduk schampo och nya underkläder och travade iväg till den lilla byggningen. Men där var det ganska så fullt med andra chaufförer redan. Det första jag såg var en chaufför som satt på en liten toalett med dörren öppen. Han kunde inte stänga dörren. För när han var väl inne så gick det inte att stänga dörren för det fanns inte plats. Det var den tokigaste toalett jag någonsin sett. Och så var den helt nybyggd också.
Dörrarna på de få toaletterna gick inåt. Och när man kommit in så måste man vara ohyggligt smal för att kunna stänga dörren. Jag kunde inte heller. I duschrummet fanns det över huvud taget inte några hängare eller bänkar att lägga sina kläder på så en av chaufförerna hade varit ute på gården och letat upp en jättespik som han bankat in mellan det fina kaklet på väggen. Jag tror det var ett par stora spikar till islagna i det nya kaklet. Men när det var min tur så blev det dusch i alla fall i nästan kallt vatten. Men sådant var man van vid. Man kan bara skratta åt det.
Thore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar