"https://www.youtube.com/embed/r2S1I_ien6A"

Summa sidvisningar

Leta i den här bloggen

Jag skall försöka beskriva mina osannolika men ändock ganska så sanna påståenden så bra jag kan, så det kommer säkert att bli mycket exeptionellt och kontroversiellt

Translate

Bloggintresserade

Leta i den här bloggen

Naturbilder

Naturbilder
Moder natur, Klicka på bilden för mera bilder

söndag 28 november 2010

Långtradarhistorier från mitt jobb

Kor i Bryssel
 
Denna gången skulle jag lasta något frysgods på en gammal Findusfirma i Bryssel inte så långt från centrum. Varorna som jag skulle lasta var inte framme eller klara. Jag frågade när de kunde vara klara att lasta. Ja det var oklart hur länge jag skulle få vänta. Men några timmar skulle det säkert ta.
Ok, det är bra för jag tänkte ta mig en gåtur ut i Bryssel sa jag.

Mitt i centrala Bryssel låg det en jättestor samlingsplats för slaktkor. Otroligt men sant. De gick i olika fållor som var gjorda av stålrör. Och det var ett tak över kofållorna med någon slags korrugerad plåt. Allt såg gammalt rostigt och skraltigt ut. Och korna var stressade och hoppade på varandra ibland. De Belgiska kofösarna eller koskötarna gick runt och slog på korna med sina kraftiga påkar. Träpåkarna var ca en meter långa. Och lukten av koskit spred sin odör över hela Centrum av Bryssel. Det var en syn för gudarna kan man säga. Det har var på 1970 talet. Kanske omkring 1977 eller så.

Jag hade hämtat min kamera som jag alltid hade med i lastbilen för att föreviga detta märkliga som fanns kvar så sent som in på 70-talet. Och jag fotograferade vilt omkring mig. Det var kor som rymde ut bland folk på gatan. Och kofösarna kom efter med sina långa knölpåkar samt slog på de stackars korna. Ja det var cirkus det. Cirkus Bryssel kunde man säga. Och här skulle Europaparlamentet ligga senare. Jag skratta och tänkte, här kommer de fina ministrarna sitta och svamla om ditten och datten ovanför oss vanligt fölk. Det tar nog inte så lång tid innan det blir verklighet. Jag tänkte då, att EU kommer att bli en koloss på lerfötter. Och det hette EG då.

Just som jag gick där i mina speciella tankar om EU så fick jag se en frustande tjur mellan ett par lastbilar. Han var helt fri och jag kunde tydligt se ”röken” ur hans frustande näsborrar.
Snabbt upp med kamera och klicka och sedan fort ta sig därifrån för att rädda sitt skinn. Bilden har jag bevarat. Ja det blev många bilder från koeländet i Bryssel. Jag tycket det var konstigt att man kunde ha korna så mitt i staden. Men det var så på den tiden.

När jag en annan gång förtullade på Risquare Tout en gata vid gränsen till Frankrike strax före Halluin, så såg jag många svintransporter. Det var stora långtradare med grisar i 4 våningar som stod och skrek hela tiden. Det var inte roligt att titta på. Och här i Bryssel gick nu korna på gatan i centrum. Ja så var det. De höll för övrigt på att bygga en del motorvägar runt staden då. Som idag syns färdiga.

På den tiden var elektriciteten inte så dyr så motorvägarna i Belgien var upplysta med någon slags gula neonlampor. Och det var ju fint. Sedan när det blev El-kris så släktes allt. Och nu vet jag inte hur det är för jag har inte kört där på länge.
Men de käppslagna korna i Bryssel det glömmer jag aldrig.
Thore
 Den gamla asfaltslitaren
 I min ungdoms dagar 17 år

 Där långt borta i fjärran är mitt mål

 Ibland är vägen bara en liten kostig
Men jag kom fram ändå

 Här stannade jag på grusvägen vid trädet
Här skulle jag uträtta något

 Regnet skvalade ner, åskan dundrade och blixten slog ned
Men jag fortsatte min väg framåt
Jag skulle ju lossa idag

 Medelhavskustens vackra vyer vid Amalfikusten är
de mest fantastiska som jag skådat.


 Solen var på väg ner och jag var hungrig
 Kanske det finns en liten restaurang längre fram 
Jag har en sann historia om det på väg ner till Bordeux
där jag skulle lasta vin hem till Danmark

Jag rundade Vesuvius och fortsatte ner till Salerno 
Från Napoli tog vi den lilla båten ut till Capri.
Vi besökte också Pompeii som var något helt otroligt.
 Jag älskar Italien, vi älskar Italien
 En av de vackraste halvöar jag tycker. 
Vi körde runt hela Orbetello den sista biten var det bara grusväg

 När sjön ligger helt stilla, när tankarna vänds och jag associerar mig in i en drömvärld
Då tänker jag på vacker Naturen är
 Hur underbar Naturen i verkligheten är

Men jag fortsatte fram på den isiga vägen
Thore

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar